Fortid og framtid på Oslofjorden
I forbindelse med et «fjordmøte» i Oslofjordmuseet i Vollen 13.2. håper vi at du får anledning til å være til stede! Vi tror det kan være et interessant tema for de fleste…
Tema: Overgangen til miljøvennlig båttrafikk i Oslofjorden må framskyndes, og trafikktilbudet økes.
Ikke minst gjelder dette pendlertrafikken, les: Vollenbåten. Ruten drives i dag med to båter som kjører tre morgenruter og tre ettermiddagsruter. Dette betjenes nå med to dieseldrevne båter som forurenser som 54 busser! Vi mener moderne miljøvennlige hurtigbåter må inn i trafikken snarest mulig, teknologien er klar, båter kan leveres om et år.
I Vollen samarbeider nå alle foreninger og næringsliv om et informasjonsmøte 13. februar i Oslofjordmuseet.
Møtet starter med et tilbakeblikk i historielagets regi: «Asker, Røken og Hurums Damskibselskab» som ble stiftet i 1892 og holdt det gående til 1952.
De tre kommunene Asker, Røyken og Hurum har bevilget 75 mill for å komme i gang, først og fremst med tanke på infrastrukturen på land. Investeringer og drift av båtene styres av Oslo og Akershus fylkeskommune. Men spørsmålene rundt start og gjennomføring av prosjektet er mange!
Det vil bli invitert politikere og andre sentrale personer for å kunne gi svar på en rekke spørsmål som mange nå sitter med:
Om fylkeskommunens tempoplan (når vil dette komme i gang)? I hvilket omfang? (Vi ønsker utvidelse av rutetilbudet!) Hvilken teknologi skal velges? (Finnes det flere mulige løsninger?)
En rekke politikere og andre sentrale personer vil delta, og det blir satt sammen et panel som publikum kan spørre.
Møtet er et samarbeidsprosjekt mellom Vollen Historielag, Vollen Vel, Vollen Nærmiljøsentral, Oslofjordmuseet, Oslofjordmuseets Venner, Vollen Marina og næringslivet forøvrig.
Møtet starter kl. 18.30 i Oslofjordmuseet – dørene åpner kl. 18.00
Tema: Overgangen til miljøvennlig båttrafikk i Oslofjorden må framskyndes, og trafikktilbudet økes.
Ikke minst gjelder dette pendlertrafikken, les: Vollenbåten. Ruten drives i dag med to båter som kjører tre morgenruter og tre ettermiddagsruter. Dette betjenes nå med to dieseldrevne båter som forurenser som 54 busser! Vi mener moderne miljøvennlige hurtigbåter må inn i trafikken snarest mulig, teknologien er klar, båter kan leveres om et år.
I Vollen samarbeider nå alle foreninger og næringsliv om et informasjonsmøte 13. februar i Oslofjordmuseet.
Møtet starter med et tilbakeblikk i historielagets regi: «Asker, Røken og Hurums Damskibselskab» som ble stiftet i 1892 og holdt det gående til 1952.
De tre kommunene Asker, Røyken og Hurum har bevilget 75 mill for å komme i gang, først og fremst med tanke på infrastrukturen på land. Investeringer og drift av båtene styres av Oslo og Akershus fylkeskommune. Men spørsmålene rundt start og gjennomføring av prosjektet er mange!
Det vil bli invitert politikere og andre sentrale personer for å kunne gi svar på en rekke spørsmål som mange nå sitter med:
Om fylkeskommunens tempoplan (når vil dette komme i gang)? I hvilket omfang? (Vi ønsker utvidelse av rutetilbudet!) Hvilken teknologi skal velges? (Finnes det flere mulige løsninger?)
En rekke politikere og andre sentrale personer vil delta, og det blir satt sammen et panel som publikum kan spørre.
Møtet er et samarbeidsprosjekt mellom Vollen Historielag, Vollen Vel, Vollen Nærmiljøsentral, Oslofjordmuseet, Oslofjordmuseets Venner, Vollen Marina og næringslivet forøvrig.
Møtet starter kl. 18.30 i Oslofjordmuseet – dørene åpner kl. 18.00