Referat fra FJORDVEIENs møte 19.10

Konsentrert referat fra FJORDVEIENs møte
på Oslofjordmuséet 19.10. 

Oslofjordmuséet summet av nervøs forventning i halvtimen før møtet, mens inviterte deltakere ble budt på gratis kaffe og kake.   Fremmøtet var riktig bra – mer enn 80 personer fant veien til museet denne kvelden.

Askers ordfører Lene Conradi satt stemningen for kvelden ved å peke på at dette møtet «nesten bar preg av en vekkelse». Hun ga uttrykk for frustrasjon over hvor tregt prosessen med å drive frem endring går, og over de mange omkamper om utvikling av Oslofjorden til kollektivtransport.  

Askers rådmann Lars Bjerke konkretiserte Askers samferdselsutfordringer.  Bare 1,5% bruker båten til daglig reise (5,5% tog, 12% buss, 81% bil), en andel som helt åpenbart må økes.  Han pekte mot behovet for flere anløpssteder lenger syd, som Sætre og Tofte.  Utslippsfrihet i 2024 som nå er vedtatt i fylkesstyret, vil kreve betydelig anleggsarbeid på anløpsstedene – bl. a for ny ladeinfrastruktur.  Dette representerer en utfordring, men han lovet at «dette skal vi klare», og konkluderte med at det vil komme ny, mer omfattende) ruteplan med de nye båtene, og at det bør kunne bli muliggjort med 3 båter istedenfor 2.

Siri Sandbeck pekte på at hun har 2500 mennesker bak seg i denne saken (i form av FB-følgere).  God miljøpolitikk (båt) betyr også god helse.  Miljøet på båten er veldig positivt.  Som båtbruker savner hun særlig mellomavgangene, hvis fravær skaper en stressende dag for mange.  Disse finner det umulig å kombinere levering og henting av barn med full arbeidsdag, fordi Ruter har kuttet mellomavgangene.  Hun stilte mange krevende spørsmål til Ruter for senere besvarelse.

Knut Førsund forklarte kort om valget av aksjonens navn Fjordveien og om hvordan mange argumenter som talte for bruk av båt. Han var også oppgitt over at Olav Skinnes (SP) – ikke engang har svart på alle invitasjoner både pr telefon, sms og epost – om deltakelse i dette møtet.  Uansett travelhet, det er ikke imponerende vandel av fylkesråden for samferdsel. 

En rekke ledende politikere både fra Asker og Bærum fra Høyre, Venstre og Arbeiderpartiet bekreftet sin støtte for prosjektet, og fremmet visjoner om en fremtidig bruk av Oslofjorden til kollektivtrafikk med både store og små båter, og anløp til både Tofte, Sætre, Holmen, kanskje Sandvika, og Fornebu og Lysaker – i tillegg til dagens ruter til Vollen og Slemmestad

Politikerne fikk støtte også fra Peder Tømmervåg fra Fornebulandet Vel. Hans hovedpoeng er at både teknologi, befolkningstall og andre forhold tilsier at fergen som for noen år siden ble utprøvd med rute til Oslo, må komme tilbake. Havmuseum på Fornebu brygge vil innebære ytterligere trafikk. Ferge fra Fornebu vil gi 12 minutters transporttid – halvparten av hva bussen bruker. 

Erik Larsen fra Bekkestua fortalte forsamlingen om sin og Bekkestuas utrettelige aksjon for å bevare Blåtrikken: Ruter ønsker å stanse tilbudet av blåtrikken som forbinder Bekkestua med Oslo.  Bekkestua vokser og vil vokse mer.  Man hadde nettopp brukt 500 mill for å få trikken dit.  20 mnd senere ønsket Ruter å nedlegge.  Dette virket både provoserende og totalt irrasjonelt, og inspirerte ham og Bekkestua til aksjon. Siste ord er ikke sagt, selv om det nå ser bedre ut – det vil skje i 2024. 

Etter kaffepausen kom dialogen over i mer konkrete og utfordrende spor.

Truls Berg fra Vollen er båtbruker og leder Innovation Lab.  Han pekte på at det er fullt mulig å drive frem endring dersom man ser på saken som et innovasjonsprosjekt. Hvis vi får med oss Ruter på dette (utvikling av fjorden som utslippsfri kollektivtrafikkåre) som innovasjonsprosjekt, hevdet han, så kan vi nordmenn med ett slag bli verdensledende på utslippsfri kollektivtransport sjøveis

Robert Fjelltun, områdeleder vest i Ruter AS forklarte at Ruter’s dilemma er at de må vurdere sine ruteprosjekter opp mot andre sammenliknbare alternativer andre steder i Ruter’s nedslagsfelt.  Totalmarkedet for kollektivreiser har krympet siden 2019, og Ruter strever økonomisk. Grønne reiser har fortsatt utfordringer med aksept, sykkel og gange har gått opp – nybilsalget er høyt (pga elbiler) og levekostnadene øker.  Alt dette bidrar til Ruters økonomiske utfordringer. Dropping av mellomavgangene var en av kuttene som måtte gjøres. Ruter har fått pandemistøtte frem til slutten 2022, men vet fortsatt ikke hva som skjer i 2023.  Han uttrykte derfor et forsiktig råd om at båtprosjektet, for å få større kraft og fremdrift, må skilles ut og behandles som «noe annet», som ikke utsettes for konkurranse fra øvrig kollektivtransport i utviklingsfasen.  Altså ga han støtte til Truls Bergs tanke.   

Direktør i ITS Norway Jenny Simonsen (medlemsorganisasjon og fasilitator for transportsektoren) tok ordet, og tilbød impulsivt sin organisasjons assistanse og medvirkning til et innovasjonsprosjekt

Raske presentasjoner fra Tom Kleppestø, Maritimt Forum som arbeider med mange start-up virksomheter innen sektoren – og en av disse, Øivind Magnussen fra Hyke, fulgte.  De fortalte om et utviklings- og innovasjonsområde som er i voldsom utvikling.  Maritimt Forum har søkt om midler fra Viken fylkeskommune til en mulighetsstudie for vannbåren mobilitet i Oslofjorden, og Hyke er en av flere aktører som kan tilby nettopp vannbåren, grønn mobilitet. Deres første ferge (som vil være både utslipps- og betjeningsfri!) leveres til Fredrikstad senere i år. Betjeningsfrihet gir ytterligere og enda gunstigere perspektiver for grønn båttransport. Han forteller at land og havner over hele verden er interessert i deres produkter og virksomhet 

Knut Førsund takket alle for deres bidrag, og ga uttrykk for sterk entusiasme og optimisme for rask utvikling av kollektiv båttrafikk i Oslofjorden.

referent: Lasse Thorkildsen